مقالات

ضد یخ چیست و چرا برای خودرو ضروری است؟

ضدیخ

ضد یخ چیست و چرا برای خودرو ضروری است

ضد یخ یا خنک‌کننده موتور، مایع رنگی است که با آب مخلوط می‌شود تا به تنظیم موتور در دمای شدید کمک کند. همان‌طور که دمای بیرون از گرم به سرد تغییر می‌کند، مایع خنک‌کننده در سراسر بلوک موتور پمپ می‌شود تا دمای کاری یکنواخت حفظ شود. با این حال، وظیفه ضد یخ بیشتر از تنظیم دما است. حفظ سطح مناسب سیال نیز به جلوگیری از خوردگی کمک می‌کند.
ماده اصلی آن اتیلن گلیکول است که نقطه انجماد آب را کاهش و نقطه جوش آن را افزایش می‌دهد. این کار به جلوگیری از یخ زدن، جوشیدن یا تبخیر شدن آب رادیاتور شما کمک می‌کند. ضد یخ همراه با سوخت و روغن، برای عملکرد صحیح موتور ضروری است. بدون آن، گرمای حاصل از احتراق باعث می‌شود که موتور به سرعت و بیش از حد گرم شود یا حتی به طور کامل آن را مسدود کند.

ضد یخ

پایه و اساس ضد یخ

  • ضد یخ هایی که از مواد معدنی ساخته شده اند ضد یخ هایی با پایه روغنی نامیده می شود که در حال حاضر مرسوم ترین نوع ضد یخ ها هم به حساب می آیند،
  • ضد یخ هایی متشکل از مواد آلی که به این نوع، ضد یخ های الکلی نیز گفته می شود.

کاربردهای ضدیخ

1- ضد خوردگی

مهمترین دلیل استفاده از ضدیخ در رادیاتور خودرو خاصیت ضد خورندگی و از بین بردن اثرات و خاصیت اکسید شدن فلزات در مجاورت با آب می باشد. مهمترین مشکلی که در غیاب ضدیخ در موتور خودرو ایجاد می شود، خوردگی و پوسیده شدن قطعات موتور و سیستم خنک کننده می باشد.

2- ضد جوش

جلوگیری از جوش آوردن موتور خودرو در شرایط کارکرد سخت موتور خودرو دیگر وظیفه ضدیخ/ ضدجوش خودرو می باشد.

3- ضد یخ

یکی از مهم‌ترین وظایف ضد یخ، جلوگیری از یخ‌زدگی در ماه های سرد سال می باشد. یخ زدگی آب درون سیستم خنک کننده خودرو با توجه به افزایش حجم آب در زمان انجماد با توجه به قطعات فلزی خودرو، می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری همچون ترک برداشتن دیواره بلوک سیلندر و ترکیدن رادیاتور شود. که ضد یخ با پایین آوردن نقطه انجماد آب، مانع از این امر می‌شود.

نکات تکمیلی

  • هرگز ماده خنک کننده را به موتور داغ اضافه نکنید. اگر متوجه شدید که باید مایعات بیشتری اضافه کنید ، صبر کنید تا موتور خنک شود. این کار از احتمال سوختن یا ترک خوردن بلوک موتور شما جلوگیری می کند.
  • درب های موجود در مخزن مایع خنک کننده یا رادیاتور را در حالی که موتور گرم است ، حتی فقط برای بررسی سطحی باز نکنید. در صورت انجام این کار ، به خصوص در سیستم تحت فشار ممکن است خنک کننده داغ خارج شود.
  • اگر خنک کننده شما بی رنگ ، زنگ زده یا اجسام خارجی در آن شناور است ، باید سیستم خنک کننده خود را کاملاً شستشو دهید و یک مخلوط جدید ۵۰/۵۰ اضافه کنید.
  • اگر متوجه شدید که مخلوط ضد یخ شما لجن یا روغن دارد حتماً سریعاً وسیله نقلیه خود را به مکانیکی منتقل کنید. آنها باید نشتی واشر داخلی سر را بررسی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *