مقالات

چه چیزی گریس صنعتی را از روغن متفاوت می‌کند

گریس

چه چیزی گریس صنعتی را از روغن صنعتی متفاوت می‌کند؟

اغلب وقتی مردم به روان‌کننده‌ها فکر می‌کنند، صرفاً روغن را به خاطر می‌آورند. اما باید گفت که این تصور صحیح نیست. گریس نقش مهمی را در سلامت تجهیزات ایفا می‌کند و یک عنصر اساسی برای نگهداری صحیح تجهیزات به شمار می‌رود. اگرچه گریس و روغن هر دو روان‌کننده هستند، اما گریس مزایای بیشتری برای محافظت از اجزای یک دستگاه دارد.
علیرغم تفاوت‌های فیزیکی، مواد تشکیل‌دهنده مشترک هم در روغن‌ها و هم در گریس‌ها یافت می‌شوند. نوع روغن پایه در تولید گریس، اعم از معمولی یا مصنوعی، تعیین می‌کند که محصول مورد نظر در شرایط بحرانی تا چه حد از نظر حرارتی پایدار است. سپس مواد شیمیایی خاصی، که به عنوان افزودنی نیز شناخته می‌شوند، اضافه می‌شوند تا فواید خاصی را برای هر محصول ایجاد کنند.

گریس صنعتی و بلبرینگ
بزرگ‌ترین وجه تمایز گریس از روغن، غلیظ‌کننده آن است. گریس یک روغن غلیظ است. غلیظ‌کننده گریس مانند یک اسفنج عمل می‌کند و روغن پایه و مواد افزودنی را در کنار هم نگه می‌دارد. این ساختار نیمه جامد و این غلیظ‌کننده افزوده‌شده، در کاربردهای گریس بسیار مهم است.
در ابتدایی‌ترین سطح، روغن و گریس هر دو یک عملکرد کلی را انجام می‌دهند: جلوگیری از استهلاک ناشی از تماس فلز با فلز و محافظت از تجهیزات در برابر سایش. با این حال، راه‌های زیادی برای روان کردن حرکت اجزای داخل تجهیزات وجود دارد.
برای موارد مربوط به اصطکاک شدید و سرعت بالا، روغن معمولاً بهترین انتخاب است. اما سایر اجزایی که وزن‌های سنگینی را تحمل می‌کنند یا به صورت عمودی حرکت می‌کنند، معمولاً به گریس نیاز دارند.
گریس طوری طراحی شده است که در جای خود باقی بماند و یک مانع ماندگارتر بین اجزای فلزی مانند بلبرینگ چرخ‌ها ایجاد کند. همچنین به مانند یک مهر و موم عالی عمل می‌کند، آلاینده‌های مضر را از بین می‌برد و تجهیزات را برای حداکثر کارایی و عمر مفید محافظت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *